00006 Capabilities en Stelselfuncties
Categories:
Probleemstelling en context
Momenteel hanteren we op Open DEI gebaseerde capabilities en vanuit FDS gedefinieerde stelselfuncties. De capabilities en stelselfuncties hebben voor een belangrijk hetzelfde doel (structureren van functies binnen het stelsel). Dit werkt verwarrend en is lastig uit te leggen.
In de Decision Records 00001 Basisstructuur en 00004 Capabilities NL bepalen we dat we met capabilities gaan werken volgens de building blocks van OpenDEI. Hoe laten we de capabilities goed aansluiten op het FDS en de daarin benoemde organisatorische en technische stelselfuncties.
Overwogen opties
aansluitende (deel)opties met betrekking tot capability ‘verantwoording’:
- We schrappen capability verantwoording
- We hernoemen capability verantwoording naar bekostiging
- We hernoemen capability verantwoording naar financiële verantwoording
- We handhaven capability verantwoording
aansluitende (deel)opties met betrekking tot kwaliteit:
aansluitende (deel)opties met betrekking tot dssc capability ‘value added services’:
- We voegen capability waardediensten toe
- We voegen capability waardetoevoegende diensten toe
- We beschrijven value added services onder dataservices
aansluitende (deel)opties met betrekking tot een alternatieve betekenis van ‘verantwoording’:
Besluit
We laten uitlegbaarheid, inhoudelijke consistentie en eenvoud prevaleren boven vormgeving of het volgen van OpenDEI.
Daarmee kiezen we voor:
- Technisch OpenDEI en Organisatorisch FDS
- We schrappen capability verantwoording
- We voegen capability kwaliteit toe
- We beschrijven value added services onder dataservices
- Geen nieuwe capability vertrouwen
Positieve gevolgen
- We hebben een goed uitlegbaar stelselfunctiemodel dat ruimte biedt voor alle belangrijke aspecten van FDS.
Negatieve gevolgen
- We moeten de vormgeving en content van de huidige organisatorische stelselfuncties en OpenDEI capabilities herzien (ook bij Digilab) om de nieuwe indeling te accommoderen.
Algemene beslissingsfactoren
- Context:
- Doelstellingen Realisatie Interbestuurlijke Datastrategie (IBDS)
- Doelstellingen Federatief Datastelsel (FDS)
- Decision Records:
- Overwegingen:
- Building blocks (onze capabilities) zijn in het OpenDEI paper opgedeeld in ‘Technical Building Blocks’ en ‘Governance Building Blocks’
- De OpenDEI indeling wordt niet onderhouden in nieuwere revisies.
- De dssc blueprint 1.0 is een doorontwikkeling van het OpenDEI model.
- In het dssc model zijn de OpenDEI ‘Technical Building Blocks’ grotendeels gehandhaafd.
- In het dssc model zijn de OpenDEI ‘Governance Building Blocks’ vervangen door andere building blocks en aangevuld tot ‘Business and Organisational Building Blocks’.
- De FDS organisatorische stelselfuncties lijken te overlappen met de OpenDEI ‘Governance’ building blocks, maar lijken niet direct goed op elkaar te passen.
- De FDS organisatorische stelselfuncties hebben naamsbekendheid en zijn voor een deel (bv poortwachter) al vrij ver uitgewerkt / uitgedacht.
- De FDS technische stelselfuncties lijken goed onder te brengen binnen de OpenDEI ’technical building blocks’ met uitzondering van de ’terugmeldfunctie’ (of datakwaliteit in het algemeen).
- Het OpenDEI building block ‘Verantwoording’ is in OpenDEI bedoeld als financiële verantwoording ten behoeve van het in rekening brengen van dataleveringen.
- Het dssc model voegt de capability ‘value added services’ toe onder de de capabilitygroep ‘datawaarde’.
- Onder value added services verstaan we het toevoegen bij het beschikbaar stellen van gegevens, bijvoorbeeld aggregratie, compilatie, translatie of bv het verhogen van beschikbaarheid, responsetijden, zoekmogelijkheden etc.
- Geen van de OpenDEI capabilities lijkt betrekking te hebben op kwaliteit (servicekwaliteit en/of datakwaliteit). Daarmee heeft bv terugmelding ook geen logische plek.
- GDI werkt in de Domeinarchitectuur Gegevensuitwisseling met capabilities gerelateerd aan (groepen van) business functions.
Voordelen en nadelen van de oplossingen
Technisch OpenDEI en Organisatorisch FDS
- We handhaven de de technische capabilities (building blocks) van Open DEI en
verlaten de technische FDS stelselfuncties door de inhoud onder te brengen
bij de technische capabilities:
- FDS Verantwoordingsfunctie onderbrengen bij OpenDEI Traceerbaarheid
- FDS Catalogusfunctie onderbrengen bij OpenDEI Publicatie
- FDS Monitoringsfunctie onderbrengen bij OpenDEI Metadata
- FDS Notificatiefunctie onderbrengen bij OpenDEI Dataservices
- FDS Terugmeldfunctie onderbrengen bij nieuwe capability Kwaliteit onder Datawaarde of alleen verwijzen vanuit capability Metadata.
- FDS Toegang onderbrengen bij OpenDEI Identiteit, Toegang, Veiligheid en Traceerbaarheid
- Voor organisatorische aspecten verlaten we de OpenDEI indeling en hanteren we de FDS organisatorische stelselfuncties.
- Daarmee hanteren we technische OpenDEI capabilities icm organisatorische FDS stelselfuncties.
- We hernoemen de technische OpenDEI capabilities naar technische stelselfuncties zodat we alleen nog (organisatorische en technische) stelselfuncties hebben en geen capabilities meer.
Voordelen
- We hoeven niet te definiëren wat het verschil is tussen een capability en een stelselfunctie.
- We hoeven niet te definiëren wat een capability is.
- Het resulterende architectuurmodel is eenvoudiger en daarmee eenvoudiger te volgen en te communiceren.
Nadelen
- We verlaten de herkenbaarheid van OpenDEI voor organisatorische diensten. Dit nadeel is beperkt tot architecten met kennis van OpenDEI.
- We moeten (wellicht) wel uitleggen wat de verhouding is van FDS stelsel functies ten opzichte van capabilities en building blocks in andere architecturen.
- We kunnen in de architectuur geen gebruik maken van verschillen in betekenis tussen een capability en een stelselfunctie.
Capabilities naast stelselfuncties
- We stellen een definitie op die duiden wat het verschil is tussen een stelselfunctie en een capability.
- We creëren stelselfuncties als niveau onder/naast de OpenDEI Capabilities:
- FDS Regisseur onder OpenDEI Bestuurlijk?, OpenDEI Operationeel? en OpenDEI Beheer?
- FDS Poortwachter onder OpenDEI Operationeel?
- FDS Marktmeester onder ?
- FDS Helpdesk onder Beheer?
- FDS Expertisecentrum onder ?
- FDS Toezichthouder onder Beheer?
- FDS Verantwoordingsfunctie onder OpenDEI Traceerbaarheid
- FDS Catalogusfunctie onder OpenDEI Publicatie
- FDS Monitoringsfunctie onder OpenDEI Metadata
- FDS Notificatiefunctie onder OpenDEI Dataservices
- FDS Terugmeldfunctie onder nieuwe capability Datakwaliteit onder Datawaarde
- FDS Toegang(sfunctie) onder OpenDEI Identiteit, Toegang, Veiligheid en Traceerbaarheid
Voordelen
- We handhaven de herkenbaarheid van OpenDEI voor organisatorische diensten.
- We kunnen verschillen in betekenis toekennen aan een capability en een stelselfunctie.
Nadelen
- De architectuurbeschrijving wordt complexer en daarmee moeilijker uit te leggen.
- We moeten definiëren wat een capability is en uitleggen wat het verschil is met een stelselfunctie.
- We moeten de relatie gaan leggen tussen individuele stelselfuncties en capabilities.
- Het totaal aan stelselfuncties en capabilities levert een groter aantal te beschrijven definities op met meer niet direct zichtbare of begrijpelijke verschillen.
- We moeten uitleggen wat de verhouding of relatie is tussen de stelselfuncties en de OpenDEI governance building blocks. Deze verhouding is voor organisatorische stelselfuncties niet eenvoudig te maken of toe te lichten.
Schrappen van verantwoording
- We schrappen (financiële) verantwoording als capability onder datawaarde
- We leggen in het overzicht van capabilities uit waarom we de capability niet hebben opgenomen.
Voordelen
- De term ‘verantwoording’ kan niet meer tot verwarring met de capability ’traceerbaarheid’ leiden.
- We maken ruimte voor een andere capability zonder het frame van 3x3 of 4x3 capabilities te hoeven aanpassen.
Nadelen
- We hebben geen plaats om eventueel nu nog niet voorziene eigenschappen van FDS tbv de verantwoording van financiële verrekening onder te brengen.
- De capabilities zijn enigzins minder herkenbaar als OpenDEI voor architecten met kennis van OpenDEI.
Verantwoording wordt bekostiging
- We hernoemen (financiële) verantwoording als capability naar bekostiging
Voordelen
- De term ‘verantwoording’ kan niet meer tot verwarring met de capability ’traceerbaarheid’ leiden.
- ‘Bekostiging’ bestaat uit één woord en is daarmee in lijn met de overige capabilities als één woord.
- We blijven aansluiten bij de OpenDEI indeling en het 4x3 of 3x3 frame van capabilities.
Nadelen
- Bekostiging dekt de lading nog niet heel goed: in OpenDEI is het bedoeld als verantwoording ten behoeve van van bekostigings- of verrekeningsconstructies. Bekostiging(sconstructies) zou beter onder de organisatorische / governance capabilities vallen.
- Bekostiging wordt als technische capability waarschijnlijk leeg: er is (vooralsnog) waarschijnlijk technisch gezien weinig af te spreken binnen FDS.
Verantwoording wordt financiële verantwoording
- We hernoemen (financiële) verantwoording als capability naar bekostiging
Voordelen
- De term ‘financiële verantwoording’ kan niet meer tot verwarring met de capability ’traceerbaarheid’ leiden.
- ‘Financiële verantwoording’ blijft heel dicht bij de OpenDEI betekenis.
- We blijven aansluiten bij de OpenDEI indeling en het 4x3 of 3x3 frame van capabilities.
Nadelen
- ‘Financiële verantwoording’ bestaat uit twee woorden waar de overige capabilities uit één woord bestaan. Dit levert uitdagingen in de vormgeving.
- ‘Financiële verantwoording’ wordt als technische capability waarschijnlijk leeg: er is (vooralsnog) waarschijnlijk technisch gezien weinig af te spreken binnen FDS.
Handhaven capability verantwoording
- We handhaven de naam ‘verantwoording’
- We lichten in de text duidelijk toe dat dit ‘financiële verantwoording betreft’
Voordelen
- We blijven aansluiten bij de OpenDEI indeling en het 4x3 of 3x3 frame van capabilities.
Nadelen
- We dienen bij herhaling en in bij de weergave van de set capabilities moeten blijven uitleggen wat het verschil is met ’traceerbaarheid’.
- ‘Financiële verantwoording’ wordt als technische capability waarschijnlijk leeg: er is (vooralsnog) waarschijnlijk technisch gezien weinig af te spreken binnen FDS.
Kwaliteit toevoegen
- We beschrijven kwaliteitsaspecten en kwaliteitsverbeteringsintiatieven zoals terugmelding onder een nieuwe capability Kwaliteit onder Datawaarde.
- De capability metadata beschrijft het ontsluiten van kwaliteitskenmerken.
Voordelen
- Dit creeert een goed uit te leggen en prominente plek voor datakwaliteit en servicekwaliteit in het OpenDEI model.
Nadelen
- We doorbreken het 4x3 of 3x3 frame van capabilities (eventueel te mitigeren met We schrappen capability verantwoording).
Verwijs kwaliteit vanuit metadata
- We verwijzen vanuit de capability metadata (via het ontsluiten van kwaliteitskenmerken) naar content met betrekking tot kwaliteit binnen het FDS.
Voordelen
- We blijven aansluiten bij de OpenDEI indeling en het 4x3 of 3x3 frame van capabilities.
Nadelen
- We een binnen het FDS belangrijk onderwerp van datakwaliteit enigszins buiten ons architectuurmodel.
Waardediensten toevoegen
- We voegen onder datawaarde de capability Waardediensten toe tbv dssc ‘value added diensten’.
Voordelen
- ‘Waardediensten’ bestaat uit één woord en is daarmee in lijn met de overige capabilities als één woord.
Nadelen
- ‘Waardediensten’ is een enigszins ‘gekunstelde’ vertaling voor ‘value added services’.
- We doorbreken het 4x3 of 3x3 frame van capabilities (eventueel te mitigeren met We schrappen capability verantwoording).
- Hoe ‘value added services’ te concretiseren is naar afspraken en standaarden binnen FDS is nog niet helder. Daarmee is ook nog niet duidelijk wat we zouden willen beschrijven.
Waardetoevoegende diensten toevoegen
- We voegen onder datawaarde de capability Waardetoevoegende diensten toe tbv dssc ‘value added diensten’.
Voordelen
- ‘Waardetoevoegende diensten’ blijft dicht bij het oorspronkelijke ‘value added services’.
Nadelen
- ‘Waardetoevoegende diensten’ is een relatief lang en bestaat uit twee woorden. Dit levert uitdagingen in de vormgeving.
- We doorbreken het 4x3 of 3x3 frame van capabilities (eventueel te mitigeren met We schrappen capability verantwoording).
- Hoe ‘value added services’ te concretiseren is naar afspraken en standaarden binnen FDS is nog niet helder. Daarmee is ook nog niet duidelijk wat we zouden willen beschrijven.
Value added services onder dataservices
- We beschrijven ‘value added services’ onder ‘dataservices’ onder interoperabiliteit voor zover we daar duidelijkheid over hebben. We kunnen altijd nog op een later moment deze beschrijvingen lostrekken en verplaatsen naar een eigen capability.
Voordelen
- We blijven aansluiten bij de OpenDEI indeling en het 4x3 of 3x3 frame van capabilities.
Nadelen
- De kern van ‘value added services’ heeft geen betrekking op interoperabiliteit, maar het toevoegen van waarde aan bestaande gegevens en staat daarmee in de verkeerde kolom.
- Als we op een later moment ‘value added services’ toch los willen trekken leidt tot aanpassingen in het hoofdmodel.
Verantwoording onder vertrouwen
- We voegen ‘verantwoording’ toe onder ‘vertrouwen’. Dit betreft vertrouwen in de zin van onderbouwing van registratie, niet (financiële) verantwoording zoals opgenomen in OpenDEI.
Voordelen
- We vergroten de herkenbaarheid van het belang van verantwoording als onderdeel van het vertrouwensraamwerk.
Nadelen
- Verschillende aspecten van verantwoording en de daarbij horende afspraken en standaarden zijn al goed te plaatsen onder ’traceerbaarheid’, ‘identiteit’, ’toegang’ en ‘veiligheid’. Dit leidt tot dubbeling van benoeming van aspecten.
Verantwoording niet opnemen
- We voegen ‘verantwoording’ niet toe als capability. Om het belang te onderstrepen kunnen we eventueel een thematische (overzichts)beschrijving opnemen. Daarin zouden we dan toelichten in welke onderdelen verantwoording uiteenvalt en onder welke capabilities / stelselfuncties dat is beschreven.
Voordelen
- We krijgen geen (minder) dubbele beschrijving van standaarden en afspraken met betrekking tot verantwoording.
Nadelen
- Verantwoording als belangrijk onderdeel van FDS is niet direct herkenbaar in het functiemodel.